FPN dan KBSM

0 comments

FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN
DAN KURIKULUM BERSEPADU SEKOLAH MENENGAH


I           Pendahuluan

            Perlaksanaan sistem pendidikan di Malaysia adalah berdasarkan kepada cadangan-cadangan yang terkandung dalam Panyata Razak 1956 dan Penyata Rahman Talib 1960, seperti yang termaktub dalam Akta Pelajaran 1961. Dari masa ke semasa peranan dan matlamat pendidikan tersebut disesuaikan mengikut keperluan rancangan-rancangan pembangunan lima tahun negara.

Bagi mencapai matlamat perpaduan negara dan penghasilan tenaga rakyat untuk keperluan pembangunan negara, perlaksanaan sistem pendidikan ini telah ditumpukan kepada keutamaan-keutamaan tertentu mengikut keadaan semasa. Dalam hubungan ini berbagai-bagai kemajuan telah dicapai selaras dengan keperluan dan perkembangan negara yang sedang membangun.

Mulai tahun-tahun lapan puluhan, sistem pendidikan di Malaysia perlu melihat peranannya dalam konteks yang lebih luas dari segi pembentukan suatu bangsa Malaysia yang lebih maju dan berjaya dalam ertikata yang sebenarnya. Sebagai asas ke arah mencapai matlamat tersebut adalah diperlukan suatu falsafah yang mencerminkan hasrat dan cita-cita pendidikan di Malaysia bagi pembentukan insan yang sempurna serta memenuhi keperluan kecemerlangan pendidikan.

II          Latar Belakang
           
            Sistem pendidikan yang wujud dan diamalkan kini adalah lanjutan daripada sistem pendidikan British. Setelah merdeka sistem ini diperluaskan, berdasarkan Penyata Razak (1956) dan laporan Rahman Talib (1960) yang menjadi asas kepada pembentukan sistem dan Dasar Pelajaran Kebangsaan seperti yang termaktub dalam Akta Pelajaran 1961. Ketiga-tiga dokumen ini menegas serat salah sebuah negara yang paling berjaya dalam memberikan pendidiakn kepada semua selaras dengan prinsip pendemokrasian pendidikan. Kini kita dapat melihat, merasa dan menikmati sumbangan besar pendidikan ke arah pembangunan dan kemajuan negara.

            Di samping itu usaha-usaha juga mesti dilaksanakan untuk memajukan lagi aspek-aspek pembangunan bangsa dan negara meliputi kebudayaan, sosial, ekonomi dan politik. Kemajuan dalam aspek-aspek ini bertujuan untuk mempercepatkan serta memperkukuhkan cita-cita mewujudkan perpaduan rakyat.

            Dalam laporan Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Perlaksanaan Dasar Pelajaran (1979), matlamat perpaduan ditegaskan semula. Di samping itu Laporan ini juga meluaskan lagi matlamat pendidikan negara meliputi:

            “........................................... matlamat negara ke arah melahirkan masyarakat yang bersatupadu, berdisiplin dan terlatih”.

(Laporan Jawatankuasa Kabinet hal 1.)

            Ringkasnya, matlamat pendidikan ialah untuk melahirkan warganegara yang baik yang memiliki ciri-ciri bersatupadu, berdisiplin dan terlatih. Lebih lanjut lagi Laporan tersebut menghuraikan ciri-ciri seseorang warganegara yang baik. Ciri-ciri tersebut ialah;

(a)   Keazaman, kesanggupan dan kesediaan kita hidup bersama dengan rukun dan damai serta mempunyai kesedaran, keperibadian dan nilai-nilai sebagai rakyat Malaysia;

(b)   Menghormati dan mematuhi undang-undang serta peraturan, bersedia bekerja atau membuat sesuatu hingga sempurna, menghormati hak-hak individu, mengamalkan tingkahlaku yang baik dan tidak menjejaskan kepentingan orang lain, menghormati dan mempunyai semangat memperbaiki keadaan secara membina dan bersedia berkhidmat untuk negara.

(c)   Boleh menyertai dengan berkesan dalam kegiatan pembangunan negara.

Untuk memenuhi serta mencapai hasrat pembentukan seorang warganegara yang baik, Laporan Jawatankuasa Kabinet (1979) telah mengemukakan berbagai syor. Usaha-usaha untuk menyemai semangat perpaduan diperkukuhkan melalui kurikulum yang sama bagi semua. Bahasa kebangsaan dipertingkatan peranan sebagai bahasa komunikasi dalam bahasa ilmu. Untuk menjayakan pembentukan supaya murid-murid bukan Islam diajar Pendidikan Moral dan Etika. Pengajaran Pendidikan Islam pula diperbaiki serta diperkukuhkan. Ubahsuaian-ubahsuaian juga dilakukan dalam kurikulum untuk memenuhi hasrat menghasilkan warganegara yang dapat memberi sumbangan kepada negara.

      Berikutan daripada syor-syor yang terkandung dalam Laporan Jawatankuasa Kabinet, Kementerian Pendidikan telah mengkaji semula kurikulum peringkat rendah. Pada tahun 1982, Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) mulai dilaksanakan secara terhad atau percubaan di 305 buah sekolah. Pada tahun 1983 semua sekolah rendah di negara ini telah melaksanakan KBSR. Sebagai lanjutan dari KBSR, Kementerian Pendidikan pula akan memperkenalkan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) bagi empat program bahasa (Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Bahasa Cina dan Bahasa Tamil) di Tingkatan Peralihan dan Tingkatan 1 pada tahun 1988 di seluruh negara. Pada tahun 1989, mata-mata pelajaran lain kecuali mata pelajaran Kemahiran Hidup, akan juga dilaksanakan.

III         Cabaran Pendidikan Masa Kini dan Masa Akan Datang

            Selaras dengan perkembangan masyarakat dunia, masyarakat Malaysia juga mengalami proses perkembangannya yang pesat dan mencabar. Oleh itu sistem pendidikan negara mahu atau tidak, terpaksa menerima cabaran ini kerana seringkali proses perkembangan sesuatu masyarakat dikaitkan secara langsung dengan sistem pendidikannya.

            Sebenarnya Laporan Jawatankuasa Kabinet telah pun meneliti dan mengkaji seluruh sistem pendidikan peringkat rendah hingga ke peringkat maktab, meliputi juga kurikulum, disiplin, pengurusan dan kemudahan serta perbekalan pelajaran. Berkaitan dengan disiplin, jawatankuasa Kabinet sangat prihatin terhadap kemerosotan disiplin yang berlaku di sekolah-sekolah. Kerajaan pula telah menyatakan kebimbangan terhadap penyalahgunaan dadah yang meningkat dengan hebatnya di kalangan remaja dan belia. Malahan dadah dianggap sebagai musuh utama bagi negara ini. Untuk membanteras wabak ini, Kementerian Pendidikan diminta melaksanakan program Pendidikan Pencegahan Dadah.

            Kebimbangan serta keprihatinan kerajaan dan rakyat mempunyai bukti-bukti yang kukuh. Sepatutnya, perkembangan serta kemajuan bidang pendidikan, di samping membawa kemajuan ekonomi serta pembangunan negara, akan melahirkan warganegara yang baik, bersepadu, berdisiplin dan terlatih. Malangnya negara telah berjaya menghasilkan ramai rakyat yang celik huruf tetapi beberapa aspek lain perlu diberi penekanan dan penegasan semula supaya mereka juga celik budaya, celik akhlak, amanah dan memahami tujuan hidup serta tanggungjawab yang mesti dilaksanakan.

            Dalam konteks pendidikan yang luas, matlamat pendidikan bukan sahaja diorientasikan kepada masyarakat tetapi juga dituju ke arah pembinaan tradisi keilmuan, mencari kebenaran, keadilan dan kebersihan dalam masyarakat. Inilah nilai-nilai hidup yang harus dibina menerusi pendidikan andainya kita benar-benar mahu membina manusia. Nyatalah bahawa cabaran dan peranan pendidikan masa akan datang adalah ke arah melahirkan manusia yang yakin dan patuh kepada agama, berilmu, berakhlak, bertanggungjawab dan memberi sumbangan kepada masyarakat dan negara. Pelajar yang telah melalui sistem tersebut seharusnya memberi sumbangan kepada masyarakat dan negara. Pelajar yang telah melalui sistem tersebut seharusnya mampu untuk memahami diri serta menghayati nilai-nilai dan matlamat hidup yang sebenarnya.
           
            Pendidikan yang mampu menghadapi cabaran dan tuntutan ini seharusnya mempunyai paksi atau teras yang kukuh. Satu-satunya paksi yang utuh dan mampu memenuhi keperluan tersebut ialah Ketuhanan. Kepentingan menjadikan unsur Ketuhanan sebagai paksi dalam sistem pendidikan negara adalah perlu kerana pendidikan yang menjauhkan diri daripada unsur Ketuhanan akan memberi implikasi-implikasi yang berikut:

(a)   Unsur-unsur nilai murni, jika tidak dinyatakan secara jelas dan sengaja akan mengakibatkan ilmu pengetahuan yang diajar itu ketandusan nilai. Sebaliknya, jika semua ilmu adalah ‘value-laden’, maka nilai-nilai yang tidak berteraskan Ketuhanan akan memenuhi kekosongan tersebut. Akibatnya ilmu-ilmu tersebut secara langsung atau tidak langsung memperkembang pula nilai-nilai ‘babas dan nisbi’.

(b)   Pendidikan yang sangat menekankan kepada bidang ‘kognitif’, perkembangan akal dan fakulti rasional manusia akan menyebabkan unsur-unsur lain, seperti unsur rohani, menjadi terbiar.

(c)   Matlamat pendidikan hanya akan tertumpu kepada ‘utiliti’ dan faedah kebendaan yang boleh dicapai sahaja. Atau pendidikan yang diberi hanyalah sekadar kerana ilmu untuk ilmu.

(d)   Ilmu yang disampaikan, justeru tidak memiliki teras dan nilai-nilai murni boleh diserapkan dalam diri pelajar, maka ia tidak berjaya untuk menyampai serta membawa kepada kebenaran.

(e)   Para pelajar tidak dapat memperkembangkan watak dan sahsiah yang seimbang serta mencapai kepada matlamat hidup yang sebenarnya.

Memandangkan kepada gejala-gelaja di atas, adalah amat wajar bagi kita untuk melakukan perubahan di dalam sistem pendidikan agar pengubahsuaian serta pemantapan dapat dilakukan demi untuk menyelamatkan agama, ummah dan negara.           

IV         Falsafah dan Matlamat Pendidikan Kebangsaan

            Dalam sistem Pendidikan Kebangsaan yang diamalkan sekarang, falsafah pendidikan tidak dinyatakan secara tersurat. Walau bagaimanapun, hasrat dan matlamat pendidikan negara telah dicerminkan dalam Penyata Razak, Laporan Rahman Talib, Akta Pelajaran 1961 dan Laporan Jawatankuasa Kabinet (1979). Dalam konteks pembangunan negara, sistem Pendidikan Kebangsaan ini dikaitkan pula dengan prinsip-prinsip Rukunegara yang turut menegaskan prinsip Kepercayaan Kepada Tuhan.

Keperluan untuk menyatakan Falsafah Pendidikan Kebangsaan secara tersurat telah lama disedari. Oleh itu langkah untuk menggubalkan Falsafah Pendidikan yang menjadi cermin cita-cita dan idealisma yang hendak diperjuangkan oleh rakyat ini melalui proses pendidikan memang dinantikan. Maka dalam menggubalnya, pertimbangan-pertimbangan yang teliti perlu dilakukan dengan merujuk kepada perkara-perkara berikut:-

(a)   Penyata Razak 1956 dan Laporan Rahman Talib 1969;

(b)   Akta Pelajaran 1961

(c)   Laporan Jawatankuasa Mengkaji Semula Pelaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan 1979;

(d)   Rukunegara;

(e)   Prinsip-prinsip Pendidikan dan

(f)    Matlamat Pendidikan.



            Selaras dengan hasrat dan cita-cita ini Falsafah Pendidikan Kebangsaan dinyatakan seperti berikut:

“Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.”

            Pernyataan falsafah ini menegaskan bahawa sistem pendidikan negara memberi penekanan kepada perkembangan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu ke arah melahirkan insan yang baik berdasarkan kepercayaan, keyakinan serta kepatuhan kepada Tuhan. Ini bermakna Falsafah Pendidikan Kebangsaan berhasrat untuk melahirkan insan yang berpegang teguh kepada agama.

            Berpandukan kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan, matlamat pendidikan iaitu ke arah melahirkan insan yang baik dan sempurna. Insan yang baik ini akan sekaligus menjadi warganegara Malaysia yang baik. Insan yang baik memiliki serta menghayati ciri-ciri berikut:

            ...         Percaya dan patuh pada Tuhan;

            ...         berilmu pengetahuan;

            ...         berakhlak mulia;

            ...         bertanggungjawab kepada diri, masyarakat, agama dan negara;

            ...         berbakti dan memberi sumbangan kepada masyarakat dan negara; dan

            ...         memiliki sahsiah yang seimbang dan sepadu.

V          Huraian Falsafah Pendidikan Kebangsaan

Memperkembangkan Potensi Individu

            Potensi ialah bakat dan kebolehan yang ada pada seseorang individu yang dianugerahkan oleh Tuhan. Bakat-bakat dan kebolehan ini meliputi aspek-aspek intelek, rohani dan emosi, dan jasmani yang perlu dicungkil, diperkembang dan dipertingkatkan.

Menyeluruh dan Bersepadu

            Kesemua unsur yang ada pada diri manusia dikembangkan secara optima dan pengembangan itu dilakukan tidak secara berasingan tetapi sentiasa dikaitkan di antara satu sama lain.

Insan yang Seimbang

            Manusia yang baik, sempurna serta memiliki ciri-ciri berikut:

            ...         kedamaian jiwa;

            ...         sahsiah yang tidak bercanggah di antara akal, rohani dan jasmani;

...         boleh menseimbangkan unsur-unsur akal, rohani dan emosi, dan jasmani secara serentak selari dan sentiasa terikat kepada kepercayaan serta kepatuhan kepada Tuhan.



Unsur Intelek

            Unsur intelek ini mengambil kira aspek-aspek berikut:

            ...         hikmat iaitu ilmu yang boleh membawa kepada kebenaran;

            ...         daya pemikiran yang logik, analitis, kreatif dan inovatif;

            …         ilmu yang bermanfaat.

Unsur Rohani dan Emosi

            Unsur-unsur rohani dan emosi merangkumi aspek-aspek berikut:
           
…         keyakinan kepada Tuhan;

…         kepercayaan beragama;

…         kemantapan jiwa;

…         penghayatan nilai-nilai murni dan norma masyarakat;

...         berbudi pekerti mulia;

...         berbakti dan berkorban.

Unsur Jasmani

            Ciri-ciri unsur jasmani ialah:

            ...         kecergasan fizikal dan kesihatan diri;

...         pemanfaatan anggota dan tenaga fizikal untuk berdikari dan hidup bermasyarakat.

Kepercayaan dan Kepatuhan Kepada Tuhan

            Usaha-usaha ke arah ini dapat melahirkan individu yang yakin bahawa manusia dan alam tidak terjadi secara tersendiri tetapi ada Penciptanya. Keyakinan ini pula menguatkan kepercayaan bahawa hukum-hukum alam adalah hukum-hukum Tuhan dan manusia dianjurkan mengkaji fenomena alam. Manusia juga dituntut memikul amanah dan bertanggungjawab kepada Tuhan dalam mentadbir dan memakmurkan alam.

Rakyat Malaysia Yang Berilmu Pengetahuan

            Masyarakat Malaysia yang berilmu pengetahuan seharusnya memilki sifat cinta dan sentiasa dahagakan ilmu, suka membaca dan mengamalkan konsep pendidikan sepanjang hayat. Manusia yang memiliki sifat-sifat ini akan menggunakan ilmu tersebut untuk manfaat diri dan orang lain.

Rakyat Malaysia Yang Berakhlak Mulia

            Masyarakat Malaysia yang memiliki tingkahlaku dan budi pekerti baik yang berdisiplin, mengamalkan prinsip-prinsip perpaduan, kesopanan dan kesusilaan yang didorongkan dari dalam diri. Proses pembentukan akhlak ini mestilah berteraskan ilmu, keyakinan dan amalan.





Rakyat Malaysia Yang Bertanggungjawab

            Masyarakat Malaysia yang beramanah terhadap Tuhan, negara, masyarakat dan diri. Masyarakat ini adalah masyarakat yang produktif, bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas dengan cekap, berkualiti tanpa pembaziran.

Rakyat Malaysia Yang Memberikan Sumbangan

            Masyarakat Malaysia yang terlatih dalam pelbagai kemahiran bagi melahirkan tenaga manusia yang produkrif, berinisiatif dan berinovatif untuk mentadbirkan sumber alam. Masyarakat ini mampu menggunakan teknologi yang cekap bagi mempertingkatkan daya pengeluaran ke arah pembangunan negara.

Keharmonian dan Kemakmuran Masyarakat dan Negara

            Masyarakat Malaysia yang rela berbakti serta berkorban ke arah mewujudkan perpaduan kaum dengan mengamalkan sikap toleransi, bekerjasama dan hormat-menghormati. Sikap ini membantu ke arah pembentukan satu bangsa Malaysia yang maju dan makmur.

            Dalam kata lain, pendidikan yang disampaikan hendaklah dapat membina serta menghidupkan kesedaran tentang Ketuhanan dan kesediaan untuk mematuhinya. Pendidikan yang dirancangkan berhasrat untuk melahirkan rakyat Malaysia yang dapat memenuhi keperluan semasa serta mampu menghadapi cabaran masa depan.


Post a Comment